ana sayfa > MÜŞTERİ DESTEK
Yasal Haklar

 

Satış Sözleşmesi


Sitemize üye olmak için herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Üye olmadan da magazamizi gezebilirsiniz ancak alış-veriş

yapabilmeniz ve kampanyalarimizdan yararlanabilmeniz için üye olmaniz gereklidir.

 

SATIŞA İLİŞKİN ÖN BİLGİLENDİRME BELGESİ VE SÖZLEŞME METNİ

 

MADDE 1- TARAFLAR

 

SATICI  MÜFTÜOGLU KARDESLER ELEKT. EV ALET. LTD.STI.

Ticari Ünvani :(ELECTRO POINT) MÜFTÜOGLU KARDESLER

Adresi : Papuççular Mah.,Adnan Menderes Cad. No:94 ADAPAZARI / SAKARYA

Telefon : (264) 272 47 40 – 272 47 41

E-mail :  hizmet@electropoint.com.tr

 

ALICI

Adi – soyadi :

Adresi :

Telefon :

E-mail : 

 

MADDE 2-SÖZLESMENIN KONUSU ve KAPSAMI 

Isbu Mesafeli Satis Sözlesmesi (“Sözlesme”) Tüketicinin Korunmasi Hakkinda Kanun ve Mesafeli Sözlesmelere Dair Yönetmelik’e uygun olarak düzenlenmistir. Isbu Sözlesme’nin taraflari isbu Sözlesme tahtinda Tüketicinin Korunmasi Hakkinda Kanun ve Mesafeli Sözlesmelere Dair Yönetmelik’ten kaynaklanan yükümlülük ve sorumluluklarini bildiklerini ve anladiklarini kabul ve beyan ederler. Isbu sözlesmenin konusu, Alici'nin, MÜFTÜOGLU KARDESLER ELEKT. EV ALETL. LTD.STI. (“MÜFTÜOGLU KARDESLER”)’e ait www.electropoint.com.tr veya sunulan hizmete bagli diger alan adlari üzerinden (“Websitesi”), Saticiya ait ürünlerin satin alinmasina yönelik elektronik olarak siparis verdigi, sözlesmede belirtilen niteliklere sahip mal/hizmetin satisi ve teslimi ile ilgili olarak Tüketicinin Korunmasi Hakkindaki Kanun ve Mesafeli Sözlesmelere Dair Yönetmelik hükümleri geregince taraflarin hak ve yükümlülüklerinin saptanmasi olusturur.

Is bu sözlesmenin akdedilmesi taraflarin ayri ayri MÜFTÜOGLU KARDESLER ile akdetmis olduklari  websitesi üyelik sözlesmelerinin hükümlerinin ifasini engellemeyecek olup taraflar isbu Sözlesme konusu ürün satisinda MÜFTÜOGLU KARDESLER’in herhangi bir sekilde taraf olmadigini ve Sözlesme kapsaminda taraflarin yükümlülüklerini yerine getirmeleri ile ilgili herhangi bir sorumluluk ve taahhüdü bulunmadigini kabul ve beyan ederler. 

 

MADDE 3 – SÖZLESME KONUSU MALIN TEMEL NITELIKLERI VE BEDELI

Ürün/Ürünlerin cinsi ve türü, miktari, marka/modeli, rengi ve vergiler dahil satis bedeli ve teslimat bilgileri asagidaki gibidir:

Ödeme Sekli ve Plani: Çevirimiçi sanal POS uygulamasi üzerinden ..........Bankasi kredi karti ile .... ay .... (yaziyla ..............................................) TL aylik ödeme / pesin ........... TL ödeme 

Alinan Vade Farki: ....... 

Vade Farki hesabinda kullanilan faiz orani: % ... 

Siparisi takip eden 3 is günü içinde sevkiyatlara baslanacaktir. Sevkiyat, (7) is günü içinde tamamlanacaktir. 

Teslimat Adresi: 

Teslim Edilecek Kisiler: 

1. 

2. 

Fatura Adresi: 

 

MADDE 4 - MALIN TESLIMI VE TESLIM SEKLI

Sözlesme Alici tarafindan onaylanmakla yürürlüge girmis olup, Alici’nin Satici’dan satin almis oldugu Mal/Hizmet’in Alici’ya teslim edilmesiyle ifa edilmis olur. Mal/hizmet, Alici'nin siparis formunda ve isbu sözlesmede belirtmis oldugu adreste bulunan kisi/kisilere teslim edilecektir.

 

MADDE 5 - TESLIMAT MASRAFLARI VE IFASI

Mal/Hizmet’in teslimat masraflari Alici'ya aittir. Satici’nin, websitesinde teslimat ücretinin kendisince karsilanacagini beyan etmisse, teslimat masraflari Satici’ya ait olacaktir. Malin teslimati; Satici’nin stokunun müsait olmasi ve ödemenin gerçeklesmesinden sonra taahhüt edilen sürede yapilir. Satici Mal/Hizmet’i, Alici tarafindan Mal/Hizmet’in siparis edilmesinden itibaren 30 (otuz) gün içinde teslim eder ve bu süre içinde yazili bildirimle ek 10 (on) günlük süre uzatim hakkini sakli tutar. Herhangi bir nedenle Aici tarafindan Mal/Hizmet bedeli ödenmez veya yapilan ödeme banka kayitlarinda iptal edilir ise, Satici Mal/Hizmet’in teslimi yükümlülügünden kurtulmus kabul edilir.

 

MADDE 6 - ALICININ BEYAN VE TAAHHÜTLERI

Alici, Websitesinde yer alan sözlesme konusu ürünün temel nitelikleri, satis fiyati ve ödeme sekli ile teslimata iliskin olarak Satici tarafindan yüklenen ön bilgileri okuyup bilgi sahibi oldugunu ve elektronik ortamda gerekli teyidi verdigini beyan eder. Alicilar Tüketici sifatiyla talep ve sikayetlerini yukarida yer alan Satici iletisim bilgilerinin sagladigi kanallarla ulastirabilirler. 

 

Alici, isbu Sözlesme’yi ve Ön Bilgilendirme Formunu elektronik ortamda teyit etmekle, mesafeli sözlesmelerin akdinden önce Satici tarafindan tüketiciye verilmesi gereken adres, siparisi verilen ürünlere ait temel özellikler, ürünlerin vergiler dahil fiyati, ödeme ve teslimat bilgilerini de dogru ve eksiksiz olarak edindigini teyit etmis olur. 

 

Alici’nin, Sözlesme konusu Mal/Hizmet’i teslim almadan önce muayene edecek tahrip olmus, kirik, ambalaji yirtilmis vb. hasarli ve ayipli Mal/Hizmeti kargo sirketinden teslim almasi halinde sorumluluk tamamen kendisine aittir. Alici tarafindan kargo sirketi görevlisinden teslim alinan Mal/Hizmet’in hasarsiz ve saglam oldugu kabul edilecektir. Teslimden sonra Mal/Hizmet’in sorumlulugu ve hasarlar Alici'ya aittir. Mal/Hizmet’in tesliminden sonra Alici'ya ait kredi kartinin Alici'nin kusurundan kaynaklanmayan bir sekilde yetkisiz kisilerce haksiz veya hukuka aykiri olarak kullanilmasi nedeni ile ilgili banka veya finans kurulusunun mal/hizmet bedelini Satici'ya ödememesi halinde, Alici kendisine teslim edilmis olmasi kaydiyla Mal/Hizmet’i 3 (üç) gün içinde Satici'ya iade etmekle yükümlüdür. Bu halde teslimat giderleri Alici'ya aittir.

 

MADDE 7 - SATICININ BEYAN VE TAAHHÜTLERI

Satici, Sözlesme konusu Mal/Hizmet’in Tüketici Mevzuatina uygun olarak, saglam, eksiksiz, sipariste belirtilen niteliklere uygun ve varsa garanti belgeleri ve kullanim kilavuzlari ile Alici’ya teslim edilmesinden sorumludur. Satici, mücbir sebepler veya nakliyeyi engelleyen olaganüstü durumlar nedeni ile sözlesme konusu ürünü süresi içinde teslim edemez ise, durumu Alici’ya mümkün olan en kisa sürede bildirmekle yükümlüdür Sözlesme konusu Mal/Hizmet, Alici'dan baska bir kisiye teslim edilecek ise, teslim edilecek kisinin teslimati kabul etmemesinden Satici sorumlu tutulamaz. 

 

MADDE 8 – CAYMA HAKKI 

Alici internet sitemizden kredi kartini kullanarak satin aldigi ürünü almaktan vazgeçebilir.Isbu Iptal islemini gerçeklestirebilmesi için Alici satin alma islemini yaptigi zaman itibariyle 2 saat içerisinde iptal@electropoint.com.tr adresine siparis numarasi ve ad soyad bilgilerini içeren eposta atarak bizi bilgilendirebilir ve satis iptalinin yapilmasini talep edebilirler.Alicinin verdigimiz 2 saat süresinde dikkat etmesi gereken husus çalisma saatleri içerisinde satin alma gerçeklestirilmis ise en geç kargo teslimati bitis saati olan 17:00 zaman dilimini dikkate almalaridir.

Bilgi: Çalisma saatleri 09:00 - 18:00  Ürün Kargo teslim : .en geç 17:00

 

Alici’nin hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin teslim aldigi veya sözlesmenin imzalandigi tarihten itibaren 7 (yedi) gün içerisinde mali veya hizmeti reddederek sözlesmeden cayma hakkinin var oldugunu ve cayma bildiriminin Satici’ya ulasmasi tarihinden itibaren Satici’nin mali geri alacagini Satici taahhüt eder. Cayma hakki bildirimi ve sözlesmeye iliskin sair bildirimler saticiya ait ve yukarida belirtilen satici iletisim bilgileri kanali ile gönderilebilecektir.

 

"MK, ISBU MESAFELI SATIS SÖZLESMESININ TARAFI OLMADIGINDAN MK’YA KARSI CAYMA HAKKI KULLANILAMAZ VEYA BEDEL IADESI TALEP EDILEMEZ." 

* - MK (MÜFTÜOGLU KARDESLER) -

Cayma hakkinin kullanilmasi için bu süre içerisinde Satici’ya mevzuat hükümlerine uygun olarak bildirimde bulunulmasi sarttir. Cayma hakkinin kullanilmasi halinde:

a) Alici’ya veya onun bildirdigi yukarida bilgisi bulunan üçüncü kisiye teslim edilen ürünün iade edilmesi zorunludur.

b) 7 (yedi) günlük süre içerisinde iade edilecek ürünlerin kutusu, ambalaji, varsa standart aksesuarlari varsa ürünle birlikte hediye edilen diger ürünleri eksiksiz ve hasarsiz olarak teslim edilmesi gerekmektedir. Cayma hakkinin kullanilmasini ve bilginin ulasimini takip eden 10 (on) gün içerisinde ürün bedeli Alici’ya ödedigi sekilde iade edilir. Ürün Satici’ya iade edilirken, ürün teslimi sirasinda Alici’ya ibraz edilmis olan orijinal faturanin da iade edilmesi gerekmektedir. Iade kargo bedeli Satici’ya aittir. Ürünle beraber iade edilecek olan faturanin iade bölümü doldurularak ve Alici tarafindan imzalanarak iade edilecektir. 

 

MADDE 9 – CAYMA HAKKININ KULLANILAMAYACAGI HALLER

Cayma hakki asagidaki hallerde kullanilamaz: 

a) Cayma hakki süresi sona ermeden önce, Tüketicinin onay ile hizmetin ifasina baslanan hizmet sözlesmeleri 

b) Fiyati borsa veya teskilatlanmis diger piyasalarda belirlenen mallara iliskin sözlesmeler 

c) Tüketicinin istekleri veya açikça onun kisisel ihtiyaçlari dogrultusunda hazirlanan, niteligi itibariyle geri gönderilmeye elverisli olmayan ve çabuk bozulma tehlikesi olan veya son kullanma tarihi geçme ihtimali olan mallarin teslimine iliskin sözlesmeler 

d) Tüketici tarafindan ambalajinin açilmis olmasi sartiyla, ses veya görüntü kayitlarina, yazilim programlarina ve bilgisayar sarf malzemelerine iliskin sözlesmeler 

e) Gazete, dergi gibi süreli yayinlarin teslimine iliskin sözlesmeler 

f) Bahis ve piyangoya iliskin hizmetlerin ifasina iliskin sözlesmeler 

g) Elektronik ortamda aninda ifa edilen hizmetler ile tüketiciye aninda teslim edilen gayri maddi mallara iliskin sözlesmeler.   

 

MADDE 10 - UYUSMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ 

Tüketiciler, Satici ile sorunlari olursa, sorunu Satici’nin çözememesi durumunda, ürün bedeli 1.161,67 TL’ye kadar olan islemlerle ilgili sikayet ve itiraz konularinda basvurularini ürünü satin aldiklari veya ikametgahlarinin bulundugu yerdeki Tüketici Sorunlari Hakem Heyeti’ne; ürün bedeli 1.161,67 TL’nin üzerinde olan islemlerle ilgili sikayet ve itiraz konularinda basvurularini ise, ürünü satin aldiklari veya ikametgahlarinin bulundugu yerdeki Tüketici mahkemesine yapabileceklerdir. 

01.08.2003 tarihli ve 25186 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan Tüketici Sorunlari Hakem Heyetleri Yönetmeligi’nin 5. Maddesinin üçüncü fikrasinda, büyüksehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyusmazliklara bakmakla görevli ve yetkili olmalarina iliskin alt parasal sinir 3.032,65 TL’dir.

 

MADDE 11 - MAL/HIZMETIN FIYATI

Mal/hizmetin pesin veya vadeli fiyati, pesinat fiyati siparis formunda yer almakla birlikte, siparis sonu mail atilan örnek fatura ve ürün ile birlikte müsteriye gönderilen fatura içeriginde mevcut olan fiyattir. Satici veya MÜFTÜOGLU KARDESLER tarafindan yapilan indirimler, kuponlar ve sair satis fiyatina yansitilir.

 

MADDE 11 - TEMERRÜD HALI VE HUKUKI SONUÇLARI

Alici, kredi karti ile yapmis oldugu islemlerinde temerrüde düsmesi halinde kart sahibi bankanin kendisi ile yapmis oldugu kredi karti sözlesmesi çerçevesinde faiz ödeyecek ve bankaya karsi sorumlu olacaktir. Bu durumda ilgili banka hukuki yollara basvurabilir; dogacak masraflari ve vekâlet ücretini Alici'dan talep edebilir ve her kosulda Alici'nin borcundan dolayi temerrüde düsmesi halinde, Alici, borcun gecikmeli ifasindan dolayi Satici'nin olusan zarar ve ziyanini ödemeyi kabul eder.

 

MADDE 12 – BILDIRIMLER ve DELIL SÖZLESMESI

Isbu Sözlesme tahtinda Taraflar arasinda yapilacak her türlü yazisma, Kanunda sayilan zorunlu haller disinda, e-mail araciligiyla yapilacaktir. Alici, isbu Sözlesme’den dogabilecek ihtilaflarda Satici’nin ve MÜFTÜOGLU KARDESLER’in resmi defter ve ticari kayitlariyla, kendi veritabaninda, sunucularinda tuttugu elektronik bilgilerin ve bilgisayar kayitlarinin, baglayici, kesin ve münhasir delil teskil edecegini, bu maddenin Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 193. maddesi anlaminda delil sözlesmesi niteliginde oldugunu kabul, beyan ve taahhüt eder.

 

MADDE 13 - YÜRÜRLÜK 

13 (on üç) maddeden ibaret bu Sözlesme, Taraflarca okunarak, Alici tarafindan elektronik ortamda onaylanmak suretiyle akdedilmis ve derhal yürürlüge girmistir. 

 

SATICI[ MÜFTÜOGLU KARDESLER ELEKT. EV ALET. LTD.STI..]

 

ALICI


28 Kasım 2013  PERŞEMBE

Resmî Gazete

Sayı : 28835

KANUN

TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN

Kanun No. 6502Kabul Tarihi: 7/11/2013

BİRİNCİ KISIM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Kanun, her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;

a) Bakan: Gümrük ve Ticaret Bakanını,

b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,

c) Genel Müdür: Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürünü,

ç) Genel Müdürlük: Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünü,

d) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici işleminin konusunu,

e) İthalatçı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere mal veya hizmetleri ya da bu malların hammaddelerini yahut ara mallarını ticari veya mesleki amaçlarla ithal ederek satım, kira, finansal kiralama veya benzeri bir yolla piyasaya süren gerçek veya tüzel kişiyi,

f) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,

g) Konut finansmanı kuruluşu: Konut finansmanı kapsamında doğrudan tüketiciye kredi kullandıran ya da finansal kiralama yapan bankalar ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından konut finansmanı faaliyetinde bulunması uygun görülen finansal kiralama şirketleri ve finansman şirketlerini,

ğ) Kredi veren: Mevzuatı gereği tüketicilere kredi vermeye yetkili olan gerçek veya tüzel kişiyi,

h) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,

ı) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,

i) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,

j) Teknik düzenleme: 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunda yer alan tanımı,

k) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,

l) Tüketici işlemi: Mal veya hizmet piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her türlü sözleşme ve hukuki işlemi,

m) Tüketici örgütleri: Tüketicinin korunması amacıyla kurulan dernek, vakıf veya bunların üst kuruluşlarını,

n) Üretici: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere tüketiciye sunulmuş olan mal ya da bu malların hammaddelerini yahut ara mallarını üretenler ile mal üzerine markasını, unvanını veya herhangi bir ayırt edici işaretini koyarak kendisini üretici olarak gösteren gerçek veya tüzel kişiyi,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Genel Esaslar

Temel ilkeler

MADDE 4 – (1) Bu Kanunda yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen sözleşmeler ile bilgilendirmeler en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenir ve bunların bir nüshası kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye verilir. Sözleşmede bulunması gereken şartlardan bir veya birkaçının bulunmaması durumunda, eksiklik sözleşmenin geçerliliğini etkilemez. Bu eksiklik sözleşmeyi düzenleyen tarafından derhâl giderilir.

(2) Sözleşmede öngörülen koşullar, sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine değiştirilemez.

(3) Tüketiciden; kendisine sunulan mal veya hizmet kapsamında haklı olarak yapılmasını beklediği ve sözleşmeyi düzenleyenin yasal yükümlülükleri arasında yer alan edimler ile sözleşmeyi düzenleyenin kendi menfaati doğrultusunda yapmış olduğu masraflar için ek bir bedel talep edilemez. Bankalar, tüketici kredisi veren finansal kuruluşlar ve kart çıkaran kuruluşlar tarafından tüketiciye sunulan ürün veya hizmetlerde ise tüketiciden faiz dışında alınacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlığın görüşü alınarak bu Kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi koruyacak şekilde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir.

(4) Bu Kanunda düzenlenen sözleşmelere istinaden tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve masrafa ilişkin bilgilerin, sözleşmenin eki olarak kâğıt üzerinde yazılı şekilde tüketiciye verilmesi zorunludur. Uzaktan iletişim aracıyla kurulan sözleşmelerde ise, bu bilgiler kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun şekilde verilir. Bu bilgilerin tüketiciye verildiğinin ispatı sözleşmeyi düzenleyene aittir.

(5) Tüketicinin yapmış olduğu işlemler nedeniyle kıymetli evrak niteliğinde sadece nama yazılı ve her bir taksit ödemesi için ayrı ayrı olacak şekilde senet düzenlenebilir. Bu fıkra hükümlerine aykırı olarak düzenlenen senetler tüketici yönünden geçersizdir.

(6) Tüketici işlemlerinde, tüketicinin edimlerine karşılık olarak alınan şahsi teminatlar, her ne isim altında olursa olsun adi kefalet sayılır. Tüketicinin alacaklarına ilişkin karşı tarafça verilen şahsi teminatlar diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça müteselsil kefalet sayılır.

(7) Temerrüt hâli de dâhil olmak üzere, tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulanmaz.

(8) Bu Kanun tüm düzenlemeleri yönünden katılım bankalarını da kapsar. Uygulama, kâr payı dikkate alınarak yapılır.

Tüketici sözleşmelerindeki haksız şartlar

MADDE 5 – (1) Haksız şart; tüketiciyle müzakere edilmeden sözleşmeye dâhil edilen ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme şartlarıdır.

(2) Tüketiciyle akdedilen sözleşmelerde yer alan haksız şartlar kesin olarak hükümsüzdür. Sözleşmenin haksız şartlar dışındaki hükümleri geçerliliğini korur. Bu durumda sözleşmeyi düzenleyen, kesin olarak hükümsüz sayılan şartlar olmasaydı diğer hükümlerle sözleşmeyi yapmayacak olduğunu ileri süremez.

(3) Bir sözleşme şartı önceden hazırlanmış ve standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir. Sözleşmeyi düzenleyen, bir standart şartın münferiden müzakere edildiğini iddia ediyorsa bunu ispatla yükümlüdür. Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez.

(4) Sözleşme şartlarının yazılı olması hâlinde, tüketicinin anlayabileceği açık ve anlaşılır bir dilin kullanılmış olması gerekir. Sözleşmede yer alan bir hükmün açık ve anlaşılır olmaması veya birden çok anlama gelmesi hâlinde; bu hüküm, tüketicinin lehine yorumlanır.

(5) Faaliyetlerini, kanun veya yetkili makamlar tarafından verilen izinle yürütmekte olan kişi veya kuruluşların hazırladıkları sözleşmelere de niteliklerine bakılmaksızın bu madde hükümleri uygulanır.

(6) Bir sözleşme şartının haksızlığı; sözleşme konusu olan mal veya hizmetin niteliği, sözleşmenin kuruluşunda var olan şartlar ve sözleşmenin diğer hükümleri veya haksız şartın ilgili olduğu diğer bir sözleşmenin hükümleri dikkate alınmak suretiyle sözleşmenin kuruluş anına göre belirlenir.

(7) Sözleşme şartlarının haksızlığının takdirinde, bu şartlar açık ve anlaşılır bir dille yazılmış olmak koşuluyla, hem sözleşmeden doğan asli edim yükümlülükleri arasındaki hem de mal veya hizmetin piyasa değeri ile sözleşmede belirlenen fiyat arasındaki dengeye ilişkin bir değerlendirme yapılamaz.

(8) Bakanlık, genel olarak kullanılmak üzere hazırlanmış sözleşmelerde yer alan haksız şartların, sözleşme metinlerinden çıkarılması veya kullanılmasının önlenmesi için gerekli tedbirleri alır.

(9) Haksız şartların tespit edilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar ile sınırlayıcı olmamak üzere haksız şart olduğu kabul edilen sözleşme şartları yönetmelikle belirlenir.

Satıştan kaçınma

MADDE 6 – (1) Vitrinde, rafta, elektronik ortamda veya açıkça görülebilir herhangi bir yerde teşhir edilen malın, satılık olmadığı belirtilen bir ibareye yer verilmedikçe satışından kaçınılamaz.

(2) Hizmet sağlamaktan haklı bir sebep olmaksızın kaçınılamaz.

(3) Ticari veya mesleki amaçlarla hareket edenler; aksine bir teamül, ticari örf veya adet ya da haklı bir sebep yoksa; bir mal veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin, kendisi tarafından belirlenen miktar, sayı, ebat gibi koşullara ya da başka bir mal veya hizmetin satın alınması şartına bağlayamaz.

(4) Bakanlık ve belediyeler, bu madde hükümlerinin uygulanması ve izlenmesine ilişkin işleri yürütmekle görevlidir.

Sipariş edilmeyen mal veya hizmetler

MADDE 7 – (1) Sipariş edilmeyen malların gönderilmesi ya da hizmetlerin sunulması durumunda, tüketiciye karşı herhangi bir hak ileri sürülemez. Bu hâllerde, tüketicinin sessiz kalması ya da mal veya hizmeti kullanmış olması, sözleşmenin kurulmasına yönelik kabul beyanı olarak yorumlanamaz. Tüketicinin malı geri göndermek veya muhafaza etmek gibi bir yükümlülüğü yoktur.

(2) Bir mal veya hizmetin sipariş edildiğini iddia eden bu iddiasını ispatla yükümlüdür.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Ayıplı Mal ve Hizmetler

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Ayıplı Mallar

Ayıplı mal

MADDE 8 – (1) Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.

(2) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir.

(3) Sözleşmeye konu olan malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajının satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirildiği durumlarda gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir. Malın montajının tüketici tarafından yapılmasının öngörüldüğü hâllerde, montaj talimatındaki yanlışlık veya eksiklik nedeniyle montaj hatalı yapılmışsa, sözleşmeye aykırı ifa söz konusu olur.

Ayıplı maldan sorumluluk

MADDE 9 – (1) Satıcı, malı satış sözleşmesine uygun olarak tüketiciye teslim etmekle yükümlüdür.

(2) Satıcı, kendisinden kaynaklanmayan reklam yoluyla yapılan açıklamalardan haberdar olmadığını ve haberdar olmasının da kendisinden beklenemeyeceğini veya yapılan açıklamanın içeriğinin satış sözleşmesinin akdi anında düzeltilmiş olduğunu veya satış sözleşmesi kurulma kararının bu açıklama ile nedensellik bağı içinde olmadığını ispatladığı takdirde açıklamanın içeriği ile bağlı olmaz.

İspat yükü

MADDE 10 – (1) Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.

(2) Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.

(3) Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

Tüketicinin seçimlik hakları

MADDE 11 – (1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;

a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,

b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,

c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,

ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,

seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

(2) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.

(3) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.

(4) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ancak, bu Kanunun 58 inci maddesi uyarınca çıkarılan yönetmelik eki listede yer alan mallara ilişkin, tüketicinin ücretsiz onarım talebi, yönetmelikte belirlenen azami tamir süresi içinde yerine getirilir. Aksi hâlde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.

(5) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.

(6) Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar, tüketicinin seçtiği hakkı yerine getiren tarafça karşılanır. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.

Zamanaşımı

MADDE 12 – (1) Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır.

(2) Bu Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası saklı olmak üzere ikinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz.

(3) Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.

İKİNCİ BÖLÜM

Ayıplı Hizmetler

Ayıplı hizmet

MADDE 13 – (1) Ayıplı hizmet, sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir.

(2) Hizmet sağlayıcısı tarafından bildirilen, internet portalında veya reklam ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan ya da yararlanma amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplıdır.

Ayıplı hizmetten sorumluluk

MADDE 14 – (1) Sağlayıcı, hizmeti sözleşmeye uygun olarak ifa etmekle yükümlüdür.

(2) Sağlayıcı, kendisinden kaynaklanmayan reklam yoluyla yapılan açıklamalardan haberdar olmadığını ve haberdar olmasının da kendisinden beklenemeyeceğini veya yapılan açıklamanın içeriğinin hizmet sözleşmesinin kurulduğu tarihte düzeltilmiş olduğunu veya hizmet sözleşmesinin kurulması kararının bu açıklama ile nedensellik bağı içermediğini ispatladığı takdirde açıklamanın içeriği ile bağlı olmaz.

Tüketicinin seçimlik hakları

MADDE 15 – (1) Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici, hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir. Sağlayıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar sağlayıcı tarafından karşılanır. Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.

(2) Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin sağlayıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici bu hakları kullanamaz. Orantısızlığın tayininde hizmetin ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.

(3) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden indirim yapılan tutar derhâl tüketiciye iade edilir.

(4) Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin seçildiği hâllerde, hizmetin niteliği ve tüketicinin bu hizmetten yararlanma amacı dikkate alındığında, makul sayılabilecek bir süre içinde ve tüketici için ciddi sorunlar doğurmayacak şekilde bu talep sağlayıcı tarafından yerine getirilir. Her hâlükârda bu süre talebin sağlayıcıya yöneltilmesinden itibaren otuz iş gününü geçemez. Aksi takdirde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.

Zamanaşımı

MADDE 16 – (1) Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı hizmetten sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, hizmetin ifası tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir.

(2) Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.

 

Başlıksız Belge